Bosna Hersek

Balkanların parlayan yıldızı

Saraybosna ve Mostar

Bosna denince aklıma 1992 ve 1995 yılları arasında tarihe kara bir sayfa olarak geçen Boşnak soykırımı geliyor. Ben henüz 12 yaşlarındaki iken rahmetli Bilge kral Aliya İzzet Begoviç ve Necmettin Erbakan’ın televizyonlardaki görüntülerini savaşın bitmesi için nedenli mücadele ettiklerini ve Bosna halkının izzetli direnişini hatırlıyor, o zaman çekilen görüntüleri hafızamda hala canlı bir şekilde tutuyorum, ‘’affedin ama asla unutmayın’’ kıssası geldi aklıma bu yazıyı yazarken. İlk olarak Bosna Hersek’e 2010 yılında gitmiştim soğuk ve karlı çetin bir kış gününde Saraybosna havalimanına varmış oradan da Başçarşı’daki otele intikal etmiştim. Sanki Türkiye’nin bir iline gitmiş gibi idim tarihi yapıları, camileri ve halkıyla bizden bir yerdi burası. İş için gittiğimden pek fazla gezme fırsatım olmadı. Daha sonralarında eşim ve çocuklarla tatil için gidebileceğimiz bir yerlere bakarken hem yakın olması nedeniyle hem de tarihi, kültürüyle yabancılık çekmeyeceğimizden dolayı 2017 yılı ramazan ayında ailecek Bosna Hersek’e gitmeye karar verdik, iyiki de gitmişiz.

Başçarşı

2017 Haziran başı gitmeden önce şehir merkezinde kalacağımız pansiyonu tuttum, varışta Bosna seyahatimiz süresince kullanacağımız arabayı kiraladım her şey hazır idi. Eşim ve çocuklarımın ilk yurt dışı seyahat tecrübeleri hasebiyle biraz heyecanlı idiler.  Türk hava yolları uçağı ile yaklaşık 2 saat süren bir uçuştan sonra Saraybosna Uluslararası Havalimanına indik. Aracımız hazır idi oradan şehir merkezinde konaklayacağımız yere gittik ve yerleştik. Başçarşı’ya gittiğimizde eşim ve çocuklar buranın Türkiye’ye çok benzediğini hatta kendilerini tabiri caizse Bursa’da gibi hissettiklerini söylediler. Saraybosna ile tarihi bağlarımız 15. Yüzyıla kadar gider. Osmanlı’nın Avrupa’da kurduğu en büyük şehirdir.  Bosna Hersek’in baş kenti olan bu güzel şehir tarihi ve renkli kültürel yapısıyla mutlaka görülmesi gereken yerlerden bir tanesi. Şehir de savaşın izleri ve acılar hala belirgin bir şekilde varlığını size hissettiriyor, muhtelif bina ve yapılarda hala kurşun izlerini görmek mümkün. Eğer yabancı diliniz yoksa endişelenmeyin Türkçe ile yurt dışında iletişim kurabileceğiniz yerlerden bir tanesi de burası.

Ülke çok büyük olmadığından biz ilk gün biraz şehir merkezini gezdikten sonra, ikinci gün bütün şehri nerdeyse gezdik. Saraybosna şehrinde gezilecek yerler;

• Başçarşı
  • Latin Köprüsü
  • Sarı kale
  • Sönmeyen ateş anıtı
  • Gazi Hüsrev Bey Camii şerifi
  • Saraybosna Umut tüneli
  • Tarihi belediye binası
  • Alifakovac Mezarlığı ve Aliya İzzet Begoviç’in kabri

Üçüncü gün için Mostar’a gitmeye karar verdik ilk önce gideceğimiz güzergahta gezebileceğimiz yerleri belirledik daha sonra rotamızı buna göre çizdik. Mostar’a giderken kısa bir otoban yolculuğundan sonra Koniçe’ye uğradık burdan sonra muhteşem yeşil dağların arasından nehirlerin kenarından yol alarak Mostar’a vardık. Mostar denince akla ilk olarak Mostar Köprüsü geliyor doğal olarak. Neretva Nehri’nin kıyısında bulunan bu güzel şehir, Mostar Bosna Hersek’in tarihi ve şirin bir kentidir. Mostar’da savaşta çok zarar görmüş kentlerden bir tanesi. Hatta tarihi Mostar köprüsü bombalanmış savaşta büyük hasar görmüştü. Mostar’a geldiğinizde ziyaret edebileceğiniz yerler;

• Mostar Köprüsü
  • Savaş ve Soykırım Müzesi
  • Koski Mehmet Paşa Camii
  • Kujundžiluk Pazarı
  • Keskin Nişancı Kulesi
  • Eğri Köprü (Kriva ćuprija)

Mostar’ı gezdikten sonra Saraybosna’ya doğru yola koyulduk. Çocuklarla seyahat etmek hakikaten ne kadar zormuş bu yolculuğumuzda küçük oğlum Hamza rahatsızlanınca daha iyi anladım. Bosna Hersek’e geldiğinizde buranın yerel tatlarını denemenizi tavsiye ederim bunlardan birkaç tanesi, Boşnak böreği, Begova Çorbası ve Cevapi Boşnak kebabı.  Birde Başçarşı’da kahve içerseniz ‘’kırk yıl hatırı vardır’’ deyimiyle Bosna Hersek’i hatıralarınızda daha canlı tutarsınız. Bir dahaki yazımızda görüşmek üzere gezin, görün ve keşfedin efendim sağlıcakla kalın, Allah’a emanet olunuz.